facebook
google plus
UZDROWISKO

Kropla Wiedzy

Przygotowanie do sezonu narciarskiego

  

   Ruszył już sezon narciarski, przed nami kilka miesięcy białego szaleństwa na polskich i zagranicznych stokach. Co roku miliony Polaków zakładają narty i deski snowboardowe i szusują. Są wśród nich osoby, które na co dzień prowadzą aktywny tryb życia i utrzymują stałą dobrą formę fizyczną. Nawet dla nich jednak wizyta na stoku narciarskim, bez wcześniejszego odpowiedniego przygotowania, może zakończyć się bolesną kontuzją. Co zaś z tymi, którzy przez cały rok prowadzą siedzący tryb życia i pracy, a ich aktywność fizyczna wybitnie rośnie wyłącznie w sezonie zimowym, podczas kilkukrotnej wizyty na stoku? Takie osoby szczególnie powinny odpowiednio fizycznie przygotować się do sezonu narciarskiego, aby w pełni móc się cieszyć pewną, bezpieczną jazdą oraz szybką reakcją. Dobra forma zminimalizuje też ryzyko nieprzyjemnych kontuzji, które mogą się ciągnąć na długo po zakończeniu sezonu zimowego.

Pozycja ciała a obciążenie kręgosłupa

  

   Nasi pacjenci często pytają, jaka pozycja jest najlepsza dla kręgosłupa. Okazuje się bowiem, że siły działające na lędźwiowy odcinek kręgosłupa w zależności od układu ciała bardzo się różnią.
  W artykule z okazji naszego „Miesiąca kręgosłupa” przedstawiliśmy szczegółowo jak powinny wyglądać pozycje podczas wykonywania czynności dnia codziennego – jak zdrowo stać, siedzieć, korzystać z telefonu, czytać, spać… Warto zapoznać się z nimi i wypracować zdrowe nawyki – szybko odczujemy różnicę (cały artykuł można przeczytać TUTAJ)
Zdrowa pozycja to taka, w której naciski na kręgosłup w odcinku lędźwiowym są jak najmniejsze.

 

Co warto wiedzieć o zapobieganiu bólom kręgosłupa na co dzień?


designed by Yanalya - Freepik.com

    Kręgosłup stanowi oś całego szkieletu, który to umożliwia człowiekowi ruch. Pełni również funkcję ochronną dla rdzenia kręgowego – jest więc niezwykle ważnym elementem ludzkiego organizmu. Tymczasem średnio co 3 dorosły Polak cierpi na zwyrodnienia kręgosłupa i coraz więcej dzieci ma wady postawy. Dlaczego tak się dzieje? W poniższym artykule spróbujemy godzina po godzinie przeanalizować nasz hipotetyczny dzień i pokażemy, że każdą z wykonaywanych codziennie czynności możemy wykonywać z troską o nasz kręgosłup!

 

 

 

Nordic Walking - czy warto ulec tej "modzie"?

  

   Na ulicach miast, miasteczek i polskich wsi coraz częstszy jest widok ludzi spacerujących podpierając się kijkami. Niektórzy chodzą w pojedynkę, inni w większych grupach.
Moda na skandynawskie kijki dotarła także do Polski. W artykule opracowanym przez instruktorki Nordic Walking z naszego Centrum Rehabilitacji Swoszowice wyjaśnimy pokrótce historię tego sportu, walory zdrowotne oraz podstawowe techniki. Zapraszamy do lektury!

 

 

Warzywa sezonowe - zalety bobu i innych roślin strączkowych

  

Miesiące letnie to idealny czas, aby wzbogacić swoją dietę w wartościowe produkty spożywcze.

Z każdym dniem w sklepach i na bazarkach pojawia się coraz więcej sezonowych warzyw i owoców, które są w tym okresie nie tylko tańsze ale przede wszystkim zdrowsze, bardziej naturalne i obfitują w witaminy i składniki mineralne.

Lipiec to miesiąc, w którym na niemal każdym kroku możemy natknąć się na bób. Niektórzy omijają go szerokim łukiem, inni nawet go nie zauważają, ale są też tacy, którzy od tygodni wypatrują bobu z utęsknieniem i gdy tylko się pojawi, kupują go kilogramami.

Czy warto? Dowiecie się z naszego artykułu przygotowanego przez dietetyczkę z uzdrowiskowego Centrum Rehabilitacji Swoszowice Ewę Ludwiczak.