facebook
google plus
UZDROWISKO

Kropla Wiedzy

Postaw na stawy - siarka Ci w tym pomoże!

   

   Staw to specjalny układ łączący kości naszego szkieletu. Kości stykają się ze sobą, ocierają o siebie w trakcie wykonywania ruchu i gdyby nie odpowiednia budowa stawu siły tarcia szybko by je zniszczyły. Stawy są zbudowane różnie, w zależności od lokalizacji, roli, jaką pełnią w układzie ruchu i ich osi ruchu. Stawy proste to takie, w których udział biorą dwie kości, ale są też stawy złożone (np. łokciowy), w których udział bierze więcej kości. Gdzie w stawie występuje siarka i dlaczego jest tak ważna dla utrzymania odpowiedniego "poślizgu" pomiędzy koścmi w trakcie ruchu?

 

 

 

Coś tu brzydko pachnie… o co konkretnie chodzi w tej siarce?

   

   Żółta, nie pachnie zbyt przyjemnie. W postaci pyłu działa bardzo drażniąco na śluzówkę nosa i oczy. Sama w sobie nie jest trująca, ale wiele jej związków jest bardzo toksycznych. Pod względem rozpowszechnienia w skorupie ziemskiej zajmuje 16 miejsce. Jest stosowana w przemyśle, a pozyskiwana jest do niego głównie z odsiarczania spalin i paliw – rezygnuje się z tradycyjnego wydobycia kopalnianego. Co więc wspólnego z naszym zdrowiem ma SIARKA? Suplementujemy magnez, wapń, potas, żelazo, witaminy, a okazuje się, że każda komórka naszego organizmu zawiera również siarkę, która jest niezbędnym składnikiem wielu procesów życiowych.

 

 

Dieta dla mózgu - czyli co jeść aby lepiej myśleć

 
designed by Freepik.com

 

W naszym poprzednim artykule skupialiśmy się na wpływie aktywności fizycznej na samopoczucie i sprawność umysłową. Tym razem chcielibyśmy spojrzeć na tą kwestię od strony diety. Okazuje się bowiem, że to co jemy ma niebagatelny wpływ na stan i funkcjonowanie naszego mózgu. Zapraszamy do lektury poniższego artykułu przygotowanego przez dietetyka z naszego Centrum Rehabilitacji i wypróbowania jego porad w praktyce. 

 

 

 

 

 

 

 

Wpływ aktywności fizycznej na mózg

 

Aktywność fizyczna to sposób nie tylko na smukłe, zdrowe ciało. Zmiany zachodzące pod wpływem systematycznego ruchu są wszechstronne i obejmują także nasze samopoczucie i sprawność umysłową. W poniższym artykule krótko i zwięźle omawiamy jakie procesy o  tym decydują i jak z regularnej aktywności aktywności fizycznej korzysta nasz mózg. A po lekturze zapraszamy na rower lub długi spacer!

 

 

 

 

Progresywna relaksacja mięśni

 
designed by Jcomp/Freepik.com

 

Każdy z nas potrzebuje odprężenia i w tym celu szuka najlepszej dla siebie metody relaksacji. Jedną z nich może być progresywna relaksacja mięśni inaczej zwana treningiem Jacobsona, której założeniem jest fakt, że zmniejszenie napięcia mięśniowego ma pozytywny wpływ na układ nerwowy człowieka. Regularny trening relaksacji tą metodą pozwala na osiągnięcie odprężenia całego ciała, łagodzi doznania bólowe, obniża napięcie mięśniowe i stężenie hormonu stresu. Zapraszamy do lektury poniższego artykułu i wypróbowania progresywnej relaksacji mięśni we własnym domu.