facebook
google plus
UZDROWISKO

Kropla Wiedzy

Zimowe urazy – przyczyny, zapobieganie i pierwsza pomoc. Jak rozpoznać złamanie, zwichnięcie, skręcenie?

   

   Statystyki pokazują, że to zimą dochodzi do największej liczby urazów. Niska temperatura, oblodzone i zaśnieżone chodniki sprzyjają potknięciom, utratom równowagi i często w konsekwencji poważnym urazom ortopedycznym. W poniższym artykule podpowiadamy jak można zminimalizować ryzyko urazu, jak postępować jeśli już do niego dojdzie i kiedy udać się do lekarza.

 

 

 

Jak prawidłowo odśnieżać?

  

   Klimat w Polsce z każdym rokiem się ociepla i nie doświadczamy już długich mroźnych zim. Mieszkańcy domków jednorodzinnych muszą się jednak liczyć z tym, że gdy spadnie biały puch mają obowiązek odśnieżyć nie tylko teren swojej posesji, ale również chodnik bezpośrednio przed nią. Jest to praca fizyczna, która bez odpowiedniego przygotowania i techniki może zakończyć się bolesną kontuzją. Jak więc zdrowo odśnieżać?

 

 

 


 

Przygotowanie do sezonu narciarskiego

  

   Ruszył już sezon narciarski, przed nami kilka miesięcy białego szaleństwa na polskich i zagranicznych stokach. Co roku miliony Polaków zakładają narty i deski snowboardowe i szusują. Są wśród nich osoby, które na co dzień prowadzą aktywny tryb życia i utrzymują stałą dobrą formę fizyczną. Nawet dla nich jednak wizyta na stoku narciarskim, bez wcześniejszego odpowiedniego przygotowania, może zakończyć się bolesną kontuzją. Co zaś z tymi, którzy przez cały rok prowadzą siedzący tryb życia i pracy, a ich aktywność fizyczna wybitnie rośnie wyłącznie w sezonie zimowym, podczas kilkukrotnej wizyty na stoku? Takie osoby szczególnie powinny odpowiednio fizycznie przygotować się do sezonu narciarskiego, aby w pełni móc się cieszyć pewną, bezpieczną jazdą oraz szybką reakcją. Dobra forma zminimalizuje też ryzyko nieprzyjemnych kontuzji, które mogą się ciągnąć na długo po zakończeniu sezonu zimowego.

Pozycja ciała a obciążenie kręgosłupa

  

   Nasi pacjenci często pytają, jaka pozycja jest najlepsza dla kręgosłupa. Okazuje się bowiem, że siły działające na lędźwiowy odcinek kręgosłupa w zależności od układu ciała bardzo się różnią.
  W artykule z okazji naszego „Miesiąca kręgosłupa” przedstawiliśmy szczegółowo jak powinny wyglądać pozycje podczas wykonywania czynności dnia codziennego – jak zdrowo stać, siedzieć, korzystać z telefonu, czytać, spać… Warto zapoznać się z nimi i wypracować zdrowe nawyki – szybko odczujemy różnicę (cały artykuł można przeczytać TUTAJ)
Zdrowa pozycja to taka, w której naciski na kręgosłup w odcinku lędźwiowym są jak najmniejsze.

 

Co warto wiedzieć o zapobieganiu bólom kręgosłupa na co dzień?


designed by Yanalya - Freepik.com

    Kręgosłup stanowi oś całego szkieletu, który to umożliwia człowiekowi ruch. Pełni również funkcję ochronną dla rdzenia kręgowego – jest więc niezwykle ważnym elementem ludzkiego organizmu. Tymczasem średnio co 3 dorosły Polak cierpi na zwyrodnienia kręgosłupa i coraz więcej dzieci ma wady postawy. Dlaczego tak się dzieje? W poniższym artykule spróbujemy godzina po godzinie przeanalizować nasz hipotetyczny dzień i pokażemy, że każdą z wykonaywanych codziennie czynności możemy wykonywać z troską o nasz kręgosłup!