facebook
google plus
UZDROWISKO

Kropla Wiedzy

ARTROSKOPIA - na czym polega zabieg i rehabilitacja?

   

   O znaczeniu stawów dla naszej sprawności nie trzeba nikogo przekonywać. To dzięki nim możemy się poruszać i wykonywać wszystkie czynności dnia codziennego. Ich choroba powoduje nie tylko niepełnosprawność, jest także źródłem często silnego i dokuczliwego bólu. Niestety przyczyn, z powodu których jesteśmy coraz bardziej narażeni na dolegliwości stawów jest coraz więcej, są to m.in. otyłość, siedzący tryb życia, a także przewlekły stres i urazy, które mogą się zdarzyć wszędzie. Ratunkiem dla schorowanych lub ulegającym wypadkom stawów jest artroskopia. Jest to też na razie najlepsza małoinwazyjna metoda leczenia operacyjnego wnętrza stawów. Niestety, mimo małych nacięć na skórze, operacje artroskopowe niczym nie różnią się do tych wykonywanych metodą otwartą i wymagają specjalnego prowadzenia, a niekiedy okresowego odciążenia stawów np. za pomocą kul. W związku z powyższym, aby odzyskać pełną sprawność i ruchomość stawu po tego typu zabiegu zalecana jest rehabilitacja.

Zimowe urazy – przyczyny, zapobieganie i pierwsza pomoc. Jak rozpoznać złamanie, zwichnięcie, skręcenie?

   

   Statystyki pokazują, że to zimą dochodzi do największej liczby urazów. Niska temperatura, oblodzone i zaśnieżone chodniki sprzyjają potknięciom, utratom równowagi i często w konsekwencji poważnym urazom ortopedycznym. W poniższym artykule podpowiadamy jak można zminimalizować ryzyko urazu, jak postępować jeśli już do niego dojdzie i kiedy udać się do lekarza.

 

 

 

Jak prawidłowo odśnieżać?

  

   Klimat w Polsce z każdym rokiem się ociepla i nie doświadczamy już długich mroźnych zim. Mieszkańcy domków jednorodzinnych muszą się jednak liczyć z tym, że gdy spadnie biały puch mają obowiązek odśnieżyć nie tylko teren swojej posesji, ale również chodnik bezpośrednio przed nią. Jest to praca fizyczna, która bez odpowiedniego przygotowania i techniki może zakończyć się bolesną kontuzją. Jak więc zdrowo odśnieżać?

 

 

 


 

Przygotowanie do sezonu narciarskiego

  

   Ruszył już sezon narciarski, przed nami kilka miesięcy białego szaleństwa na polskich i zagranicznych stokach. Co roku miliony Polaków zakładają narty i deski snowboardowe i szusują. Są wśród nich osoby, które na co dzień prowadzą aktywny tryb życia i utrzymują stałą dobrą formę fizyczną. Nawet dla nich jednak wizyta na stoku narciarskim, bez wcześniejszego odpowiedniego przygotowania, może zakończyć się bolesną kontuzją. Co zaś z tymi, którzy przez cały rok prowadzą siedzący tryb życia i pracy, a ich aktywność fizyczna wybitnie rośnie wyłącznie w sezonie zimowym, podczas kilkukrotnej wizyty na stoku? Takie osoby szczególnie powinny odpowiednio fizycznie przygotować się do sezonu narciarskiego, aby w pełni móc się cieszyć pewną, bezpieczną jazdą oraz szybką reakcją. Dobra forma zminimalizuje też ryzyko nieprzyjemnych kontuzji, które mogą się ciągnąć na długo po zakończeniu sezonu zimowego.

Pozycja ciała a obciążenie kręgosłupa

  

   Nasi pacjenci często pytają, jaka pozycja jest najlepsza dla kręgosłupa. Okazuje się bowiem, że siły działające na lędźwiowy odcinek kręgosłupa w zależności od układu ciała bardzo się różnią.
  W artykule z okazji naszego „Miesiąca kręgosłupa” przedstawiliśmy szczegółowo jak powinny wyglądać pozycje podczas wykonywania czynności dnia codziennego – jak zdrowo stać, siedzieć, korzystać z telefonu, czytać, spać… Warto zapoznać się z nimi i wypracować zdrowe nawyki – szybko odczujemy różnicę (cały artykuł można przeczytać TUTAJ)
Zdrowa pozycja to taka, w której naciski na kręgosłup w odcinku lędźwiowym są jak najmniejsze.