facebook
google plus
UZDROWISKO

Kropla Wiedzy

Nie daj się ZŁAMAĆ osteoporozie - jak unikać upadków?

  

   Osteoporoza to postępująca choroba polegająca na zmniejszaniu się gęstości kości, co sprawia, że stają się one słabe, kruche i łatwo ulegają pęknięciom i złamaniom - nawet przy delikatnych urazach.
Statystyki podają, że z wiekiem, kiedy choroba się nasila, a człowiek jest coraz mniej sprawny ze względu na dysfunkcje kolejnych narządów i układów (wzrok, układ ruchu itp.) zwiększa się liczba sytuacji narażających osoby starsze na upadek. Dla cierpiących na osteoporozę każdy uraz może zaś skutkować złamaniem kości, trwałym lub długotrwałym unieruchomieniem oraz poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, z zagrożeniem życia włącznie.

 

OSTEOPOROZA - cichy złodziej kości

   

   Osteoporoza jest chorobą polegającą na postępującym ubytku masy kostnej. Nazywana jest  „cichym złodziejem kości”, ponieważ przebiega skrycie i w początkowej fazie polega na bezobjawowym wypłukiwaniu wapnia i innych minerałów z układu kostnego. Z postępem choroby kości stają się słabsze, kruche, łamliwe, zmienia się ich mikroarchitektonika oraz tracą właściwości odbudowy. W efekcie tego procesu, do złamań może dojść nawet w wyniku banalnego urazu, typu potknięcie o próg lub róg dywanu, podparcie, kaszel lub nawet samoistnie.

Kto jest najbardziej narażony na zachorowanie? Jakie są objawy? Czy każde złamanie to symptom osteoporozy? Jak można powstrzymać "cichego złodzieja kości"? Zachęcamy do przeczytania artykułu poniżej.

Jak czytać ZDROWO - niezbędnik każdego czytelnika

  

Każdy mól książkowy ma zapewne swoje ulubione miejsce i pozycję do czytania. Aby jednak nie zaszkodzić ani swojemu kręgosłupowi ani oczom i przy tym czytać efektywnie, należy przestrzegać kilku zasad.

 

 

 


 

Dlaczego warto jeść ŚNIADANIA?

  

   Zaskakujący jest fakt, że przy tak rozpowszechnionej wiedzy na temat zdrowego stylu życia, nadal wiele osób nie stosuje się do prostego zalecenia, aby codziennie jeść śniadania. Natomiast dla naszego zdrowia pierwszy poranny posiłek naprawdę ma znaczenie!

 

 

 

 

Dieta bogata w siarkę (przykładowe jadłospisy do pobrania)

  

   Siarka w żywności występuje pod różnymi postaciami, między innymi jako allina, aminokwasy siarkowe, czyli metionina i cysteina oraz tiamina i biotyna należące do witamin z grupy B. Nie są to te same związki, które wypełniają lecznicze wody siarczkowe, więc kierując się samym zapachem nie będziemy w stanie określić, które produkty spożywcze są najlepszym źródłem siarki. Dlatego warto mieć świadomość, gdzie znajdziemy jej najwięcej. Niezależnie bowiem od postaci w jakiej siarka występuje jest to pierwiastek odgrywający niezwykle ważne role w naszym organizmie.