Zabiegi Siarczkowe

Kąpiel siarczkowa

Fason siarczkowy nóg

Fason siarczkowy rąk

Wody siarczkowe stosowane w leczeniu powstają przez redukcję gipsu. W Polsce wody te występują nad osadami morza mioceńskiego, na północ od Karpat. Największe rozprzestrzenienie tych terenów obejmuje Kotlinę Sandomierską, okolice Krakowa i Górny Śląsk.

Woda mineralna w Swoszowicach jest jednorodna chemicznie. Jest to woda siarczanowo-wodorowęglanowo-wapniowo-magnezowa, siarczkowa, w której skład wchodzą następujące minerały w ilości 2,51 g/dm3: wśród anionów występują siarczanowy, wodorowęglanowy, wśród kationów wapniowy i magnezowy. Woda ta posiada ok. 77 mg/dm3 siarkowodoru i oprócz czynnych biologicznie związków siarki nie zawiera innych, silnie działających na organizm ludzki składników, jak np. jod, brom czy silna solanka.

Na terenie Parku Uzdrowiskowego znajdują się dwa ujęcia wody „Źródło Główne” oraz „Źródło Napoleon”. Do celów leczniczych używana jest dotychczas woda ze „Źródła Głównego”, którego wydajność wynosi 6,0 m3/h i aktualnie wykorzystywana jest w ok.  25%.

Stosowane u nas do kąpieli leczniczych wody siarczkowe, to wody siarczanowo-wodorowęglanowo-wapniowo-magnezowe zawierające też wiele innych mikroelementów. Głównym  czynnikiem aktywnie działającym w naszych wodach jest - jon siarczkowy, który bardzo dobrze wchłania się przez skórę do wszystkich tkanek organizmu, zapobiega niszczeniu tkanek przez procesy zapalne, zapobiega uszkodzeniu naczyń krwionośnych i poprawia krwiobieg. Kąpiele siarczkowe działają regenerująco na tkankę łączną, co sprzyja leczeniu chorób reumatycznych, chorób zwyrodnieniowych stawów, a także korzystnie działają w miażdżycy naczyń tętniczych. Mają również działanie odtruwające np. przy zatruciach ołowiem. Zalety lecznicze wód siarczkowych ze Swoszowic podkreślają wyniki badań naukowych i stawiają nasz ośrodek na czele uzdrowisk.

W naszym Uzdrowisku można zażywać kąpieli całościowych w wodzie siarczkowej (zanurzenie ciała do połowy klatki piersiowej, poniżej linii serca) lub fasonów siarczkowych (kąpieli częściowych) - na ręce lub na nogi. W obu przypadkach standardowy czas zabiegu wynosi 10 minut.

Wskazania do leczenia:

• schorzenia i stany pourazowe narządu ruchu
  • choroba zwyrodnieniowa stawów i kręgosłupa
  • choroby reumatologiczne /RZS, ZZSK/
  • zapalenia okołostawowe
  • osteoporoza
  • dna moczanowa
  • zaburzenia krążenia obwodowego, choroba Raynauda
  • schorzenia dermatologiczne (łuszczyca, atopowe zapalenie skóry, egzema)