facebook
google plus
UZDROWISKO

Zdrowe grillowanie

 
designed by mrsiraphol/Freepik.com

 

Bez wątpienia zbliżająca się „majówka” jest symbolem rozpoczęcia sezonu grillowego. Z każdym dniem wiosny robi się coraz cieplej i słoneczniej przez co chętniej spędzamy czas na zewnątrz. Wspólne grillowanie daje nam możliwość spotkania się z rodziną, znajomymi przy jednoczesnym cieszeniu się ze samczych potraw. Jednak czy grillowanie jest zdrowe? Co zrobić aby grillowanie nie wypłynęło negatywnie na nasze zdrowie? Oto kilka prostych wskazówek przygotowanych przez dietetyka z naszego Centrum Rehabilitacji.

 

 

 

 


1. Przede wszystkim zadbaj o temperaturę.

Prawidłowo rozgrzany grill to klucz do sukcesu. Najczęstszym wyborem jest brykiet lub węgiel drzewny,gdzie do rozpalenia powinniśmy używać tylko podpałki przeznaczonej do grilla. Stosowanie benzyny, podpałek do kominka, kartonów skutkuje dostaniem się do żywności większej ilości toksycznych substancji . Właściwa temperatura zapewni optymalny czas grillowania przez co zmniejszy czas ekspozycji na dym i zawarte w nim szkodliwe substancje. Warto pamiętać że nie powinno się piec bezpośrednio na ogniu, gdyż mocno wypieczone i przypalone mięso będzie zawierać w swoim składzie więcej szkodliwych związków.

2. Zdrowsza alternatywa.

Ze względu na rosnącą świadomość żywieniową, coraz większą popularnością cieszą się grille gazowe i elektryczne. Pomimo wyższej ceny, pozwalają skrócić czas potrzeby na rozgrzanie rusztu, eliminują problem powstającego popiołu, a także w znacznym stopniu zmieszają ilość toksycznych substancji, które zawarte są w dymie pochodzącym z węgla.

3. Używaj tacek!

W przypadku grillowania warto wyposażyć się w jednorazowe tacki aluminiowe. W momencie kiedy zaczyna wytapiać się tłuszcz i spada na rozgrzane węgielki, w procesie spalania ulatniają się szkodliwe substancje, które następnie unoszą się ku górze i trafiają do naszych posiłków. Tacki zmniejszają ryzyko skapywania tłuszczu, przez co finalnie do grillowanego produktu przenika mniej szkodliwych związków. Dodatkowo powinniśmy pamiętać o odpowiednim i dokładnym czyszczeniu grilla z resztek popiołu czy zastygłego tłuszczu.

4. Co na grilla ?

Bez wątpienia najczęściej wybieranym produktem są różnego typu kiełbaski czy karkówka. Niestety większość produktów zawiera w swoim składzie znaczne ilości tłuszczu, soli, dodatków do żywności co przekłada się m.in. na większą ilość dostarczanych kalorii i powoduje że grillowanie staje się  mniej zdrowe. Dlatego powinniśmy rozważyć mniej kaloryczne produkty takie jak pierś z indyka/kurczaka, szaszłyki, czy grillowane warzywa aby dostarczyć jak najmniej kalorii.  Dodatkowo warto zadbać o sałatki z świeżych warzyw, pełnoziarniste pieczywo zawierające błonnik, który może zmniejszyć wchłanianie cholesterolu czy szkodliwych substancji do organizmu.

5. Dlaczego grill tuczy?

Bez wątpienia częste grillowanie może przyczynić się do rozwoju nadwagi lub otyłości. Dzieje się tak, gdyż większość produktów których używamy dostarcza sporo kalorii. Dla przykładu 1 kiełbasa z grilla to nawet 250-300 kcal, kawałek średniej wielkości karkówki to ok. 250kcal. Do tego dochodzą liczne sosy, przekąski, pieczywo oraz napoje (w tym alkoholowe), przez co jesteśmy w stanie dostarczyć podczas jednego grilla nawet 1000-1500kcal. 

Podsumowując grillowanie może być elementem zdrowej i racjonalnej diety, lecz należy pamiętać, że częste grillowanie i nieprzestrzeganie zasad zdrowego żywienia może przynieść naszemu zdrowiu więcej złego niż dobrego.

/Dietetyk Centrum Rehabilitacji Swoszowice/