Dlaczego warto korzystać z ambulatoryjnego leczenia uzdrowiskowego?

Uzdrowiskowe leczenie ambulatoryjne

Na każdym etapie naszego życia ważna jest profilaktyka zdrowotna i szybkie reagowanie na problemy ze zdrowiem. Dotyczy to także narządu ruchu, który „niesie nas przez życie” i wpływa na nasze możliwości funkcjonowania w życiu codziennym.  Problemy dzisiejszej rzeczywistości – w szczególności brak ruchu, często wielogodzinny, siedzący tryb pracy stanowią dla naszego kręgosłupa i stawów spore wyzwanie. Aby zachować dobrą kondycję warto reagować już przy najmniejszych dolegliwościach. Oprócz wprowadzenia prawidłowych nawyków takich jak zdrowa dieta i aktywność fizyczna niezbędna może okazać się rehabilitacja.

Mieszkańcy Krakowa i okolic mają to szczęście i możliwość  skorzystania z ambulatoryjnego leczenia uzdrowiskowego w Uzdrowisku Kraków Swoszowice bez konieczności opuszczania swojego miejsca zamieszkania.  Jest to kompleksowa kuracja łącząca w sobie moc zabiegów przyrodoleczniczych (takich jak kąpiele siarczkowe i zabiegi borowinowe) z dobroczynnym działaniem ćwiczeń, hydroterapii, masażu i fizykoterapii.  Odpowiednio dobrane na wizycie lekarskiej zabiegi mają  na celu przyspieszyć proces powrotu do zdrowia lub złagodzić dolegliwości chorobowe. Dodatkową zaletą wspomnianego leczenia jest fakt, że w porównaniu do leczenia farmakologicznego jest ono ubogie w skutki uboczne, a efekty, choć trzeba na nie czasem chwilę poczekać są długofalowe i zdecydowanie poprawiają komfort życia.

Ogólnie rzecz biorąc z uzdrowiskowego leczenia ambulatoryjnego może skorzystać każda osoba ubezpieczona, której aktualny stan zdrowia pozwala, zgodnie z obowiązującymi przepisami na rozpoczęcie leczenia uzdrowiskowego pod warunkiem otrzymania skierowania na leczenie uzdrowiskowe/rehabilitację uzdrowiskową. Decyzja o jego wydaniu należy w w szczególności do lekarza rodzinnego lub specjalisty, który posiada kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Wystawiając skierowanie lekarz kieruje się przede wszystkim stanem zdrowia pacjenta, a także wskazaniami uzasadniającymi odbycie tego rodzaju kuracji.

Wskazaniami do odbycia ambulatoryjnej kuracji uzdrowiskowej w Uzdrowisku Kraków Swoszowice są przede wszystkim:

Schorzenia kręgosłupa

• Dyskopatia, przepuklina krążka międzykręgowego, wypadnięcie dysku /„ból krzyża”, „zapalenie korzonków”, „lumbago”

• Neuropatie w przebiegu ucisków korzeni nerwów: rwa kulszowa /ischias/, rwa udowa, rwa barkowa,

– neuralgia międzyżebrowa /bóle klatki piersiowej i mostka/

• Bóle występujące w przebiegu zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa

• Bóle głowy, zawroty głowy, drętwienia rąk w przebiegu schorzeń kręgosłupa szyjnego

• Ograniczenia ruchomości kręgosłupa

Schorzenia reumatologiczne

• Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa /ZZSK/, zapalenie stawów krzyżowo biodrowych /sacroilitis/

• Reumatoidalne zapalenie stawów /gościec stawowy/

• Łuszczycowe zapalenie stawów

• Dna moczanowa /podagra/

Schorzenia kończyny górnej

• Zespół bolesnego barku /PHS/ – bark zamrożony, zapalenie kaletki podbarkowej, uszkodzenie stożka rotatorów,

• Zwyrodnienie stawu barkowego

• Entezopatie – łokieć tenisisty, łokieć golfisty

• Stany pourazowe / złamania, skręcenia, naderwania ścięgien i mięśni/

Schorzenia kończyny dolnej

• Zwyrodnienie stawów kolanowych

• Zwyrodnienie stawów biodrowych

• Stany po skręceniach, stłuczeniach kolana i stawu skokowego

• Stany po uszkodzeniu więzadeł kolana /ACL, PCL, MCL/ i urazach łąkotek

• Stany po artroskopii kolana

• Chondromalacja / rozmiękanie chrząstki/

• Entezopatie – zapalenie „gęsiej stopy”, zespół krętarzowy, zespół mięśnia gruszkowatego

• Stany po zerwaniu lub naderwaniu ścięgna Achillesa

• Stany po alloplastyce /wszczepieniu endoprotezy/ stawu kolanowego i biodrowego

• Stany po złamaniach kości, zespół Sudecka /algodystrofia, plamisty zanik kości, odruchowa dystrofia współczulna (RSD)/

• Bóle stóp /ostrogi piętowe, choroba Mortona, zapalenie rozcięgna piętowego, zapalenia ścięgien/.

Wypełnione skierowanie wraz z prośbą o przydzielenie ambulatoryjnego leczenia uzdrowiskowego w Uzdrowisku Kraków Swoszowice należy następnie złożyć do Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (ul. Wadowicka 8W) w ciągu 30 dni od daty wystawienia. Po otrzymaniu na adres domowy potwierdzenia skierowania wystarczy zaś skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta i umówić na wizytę do uzdrowiskowego lekarza specjalisty.  W ramach wizyty lekarz zapozna się z problemem zdrowotnym pacjenta i po wykluczeniu przeciwwskazań do leczenia w konsekwencji dobierze odpowiedni zestaw zabiegów leczniczych. Najczęściej jest to do 18 dni zabiegowych, w czasie których wykonywane są 3 zabiegi dziennie (w tym minimum jeden z wykorzystaniem zabiegów przyrodoleczniczych). W czasie całej kuracji pacjent pozostaje pod opieką personelu medycznego.

Leczenie uzdrowiskowe ma wiele zalet. Na szczególne wyróżnienie zasługują zwłaszcza jego kompleksowość i naturalność. Ponadto stosowane w uzdrowiskach metody lecznicze nie wiążą się ze skutkami ubocznymi, a rezultaty leczenia są trwalsze. Terapia  wspomaga naturalną regenerację organizmu, skraca leczenie wielu chorób przewlekłych i znacznie wpływa na kondycję zdrowotną i jakość życia. Stosowana regularnie stymuluje organizm do odnowy i wydajniejszej walki z chorobą. Dlatego warto wykorzystać wszelkie dostępne możliwości i inwestować w to co mamy najcenniejszego czyli zdrowie.