Artroskopia – na czym polega zabieg i rehabilitacja?

artroskopia kolana

O znaczeniu stawów dla naszej sprawności oczywiście nie trzeba nikogo przekonywać. To dzięki nim możemy się poruszać, a także wykonywać wszystkie czynności dnia codziennego. Ich choroba powoduje nie tylko niepełnosprawność, ale jest także źródłem często silnego i dokuczliwego bólu. Niestety przyczyn, z powodu których jesteśmy coraz bardziej narażeni na dolegliwości stawów jest coraz więcej. Są to m.in. otyłość, siedzący tryb życia, a także przewlekły stres i urazy, które mogą się zdarzyć wszędzie. Ratunkiem dla schorowanych lub ulegającym wypadkom stawów z pewnością jest artroskopia. Jest to też na razie najlepsza małoinwazyjna metoda leczenia operacyjnego wnętrza stawów. Niestety, mimo małych nacięć na skórze, operacje artroskopowe niczym nie różnią się do tych wykonywanych metodą otwartą. Wymagają specjalnego prowadzenia, a niekiedy okresowego odciążenia stawów np. za pomocą kul. W związku z powyższym, aby odzyskać pełną sprawność i ruchomość stawu po tego typu zabiegu zalecana jest rehabilitacja.

Na czym polega zabieg artroskopii?

Artroskopia to metoda wewnątrzstawowej diagnostyki i leczenia operacyjnego. Polega na wprowadzeniu wziernika i narzędzi dostawowo przez niewielkie nacięcia skóry.

Artroskopia pozwala ocenić struktury wewnątrzstawowe, potwierdzić rozpoznanie i/lub sprecyzować  właściwe rozpoznanie (95% pewnych rozpoznań), ustalić prawidłowe postępowanie lecznicze i przeprowadzić wewnątrzstawowo operację naprawczą.

Przeważnie wykonuje się artroskopię stawu kolanowego i barkowego, ale coraz częściej łokciowego, biodrowego, skokowego górnego i mikroartroskopię stawów nadgarstka, ręki i stopy.

Wskazania do artroskopii

– urazy stawów różnego pochodzenia z przeciążeniowymi włącznie,

– zmiany zwyrodnieniowe stawów,

– niestabilności w stawach,

– obecność ciał obcych i wolnych w stawach,

– torbiele okołostawowe,

– reumatoidalne zapalenie stawów,

– choroby chrząstki stawów,

– nowotwory wewnątrzstawowe,

– przewlekłe bóle i obrzęki stawów,

– konflikt rzepkowo-udowy i udowo-panewkowy,

– oddzielająca martwica chrzęstno-kostna,

– uszkodzenie obrąbka stawowego,

– przewlekłe stany zapalne błony maziowej,

– martwice jałowe w obrębie stawów,

– złamania śródstawowe.

Przeciwwskazaniami do wykonania artroskopii są:

– ostry i podostry stan zapalny stawu,

– ropne zapalenie stawu,

– sztywność stawu,

– choroby i obciążenia internistyczne dyskwalifikujące do znieczulenia i operacji.

Przebieg operacji artroskopii?

Przed wykonaniem artroskopii standardowo wykonuje się rtg, a w razie konieczności NMR stawów i kości (MRI, rezonans magnetyczny).

Artroskopię przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym lub przewodowym, rzadko ogólnym u dorosłych. U dzieci wyłącznie ogólnym.

Artroskopia trwa od kilkudziesięciu minut do 2-3 godzin.

W badaniu ocenia się struktury stawowe takie jak chrząstkę stawową, błonę maziową, więzadła śródstawowe, torebką stawową, ścięgna mm przechodzących przez staw, łąkotek i innych struktur charakterystycznych dla badanego stawu. Tą część zabiegu można nazwać diagnostyczną, w przeciwieństwie do artroskopii operacyjnej, w czasie której dokonuje się zabiegów naprawczych.

Po operacjach artroskopii obowiązuje odpowiednie postępowanie pooperacyjne z ograniczeniem czasowym ruchu w stawie i odciążeniem kończyny operowanej każdorazowo indywidualnie ustalane przez lekarza ortopedę operatora lub w kontroli ortopedycznej pooperacyjnej.

Rehabilitacja po artroskopii?

Po operacjach artroskopii konieczne jest podjęcie rehabilitacji wg programów indywidualnych ustalanych i modyfikowanych dla każdego pacjenta osobno na podstawie charakteru choroby czy dysfunkcji, rodzaju i zakresu operacji artroskopowej, obrazu klinicznego po operacji, zaleceń ortopedy. Czas rehabilitacji waha się od 3 do 12 tygodni.

W naszym Centrum Rehabilitacji oferujemy specjalnie przygotowaną terapię indywidualną. Celem rehabilitacji jest:

– działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwobrzękowe, przeciwwysiękowe,

– odtworzenie czucia głębokiego,

– uzyskanie prawidłowego zakresu ruchu w stawie,

– odzyskanie prawidłowej siły i odbudowa masy mięśniowej,

– chodzenie bez przyrządów i ortez,

– powrót do normalnej sprawności ruchowej.

W naszym Centrum Rehabilitacji oferujemy pełną gamę zabiegów, które stosowane są w rehabilitacji po operacji artroskopii, w tym kąpiele siarczkowe, zabiegi borowinowe, fizykoterapię oraz terapię manualną. Sprawdź nasze pakiety zabiegów.