Fibromialgia

Fibromialgia uważana jest za przewlekłą chorobę, wyróżniającą się odczuwaniem bólu w kościach, stawach i mięśniach. Jej objawy są bardzo uciążliwe i potrafią znacząco obniżyć komfort życia. Oprócz silnych dolegliwości bólowych osoby cierpiące na fibromialgię często odczuwają także wyraźne spadki nastroju, obniżenie kondycji fizycznej, zaburzenia snu. Zastosowanie farmakoterapii to nie jedyne metody walki z tym przewlekłym schorzeniem. Istotne w leczeniu fibromialgii jest także regularne korzystanie z odpowiednio dobranej rehabilitacji.

Czym jest fibromialgia?

Fibromialgia jest to schorzenie zaliczane do grupy chorób reumatyzmu tkanek miękkich. Choroba ta w swoim zakresie obejmuje tkanki okołostawowe czyli: mięśnie, ścięgna wraz z przyczepami i pochewkami, kaletki maziowe oraz więzadła.

Fibromialgia to choroba, która charakteryzuje się przewlekłym, niezapalnym i uogólnionym bólem mięśniowo-stawowym. Do typowych objawów fibromialgii należą także występowanie zaburzeń snu, przewlekłego zmęczenia, uczucie sztywności ciała, skłonność do lęku i depresji oraz zaburzenia wegetatywne.

Objawy sugerujące chorobę to również bolesność i tkliwość w typowych punktach uciskowych symetrycznie rozmieszczonych na ciele.

Ryc. 1. Punkty uciskowe w fibromialgii
(źródło ryciny: https://www.mp.pl/pacjent/reumatologia/choroby/63742,fibromialgia.html)

1. przyczep mięśni podpotylicznych

2. przestrzeń pomiędzy wyrostkami poprzecznymi C5-C7

3. górny brzeg mięśnia czworobocznego w połowie długości

4. przyczep mięśnia nadgrzebieniowego w okolicy przyśrodkowego brzegu łopatki

5. połączenie chrzęstno-kostne drugiego żebra

6. 2 cm dystalnie od nadkłykcia bocznego kości ramiennej

7. górny zewnętrzny kwadrant pośladka

8. tylna powierzchnia wyniosłości krętarza większego

9. kłykieć przyśrodkowy kości udowej

Przyczyna fibromialgii nie jest do końca poznana. W literaturze medycznej wskazuje się na zjawisko tzw. ośrodkowej sensytyzacji czyli nadmiernej pobudliwość struktur przewodzących ból w rdzeniu kręgowym i mózgu. W celu rozpoznania fibromialgii oznacza się nieprawidłowe stężenie substancji występujących w układzie nerwowym i biorących udział w odczuwaniu bólu. Wyniki badań osób chorych pokazują, że obniżeniu ulega poziom serotoniny i somatomedyny C, zwiększa się natomiast stężenie substancji P. Nie określono dotychczas konkretnego czynnika odpowiadającego za zaburzoną regulację bólu. Niemniej jednak wskazuje się w szczególności na wpływ czynników genetycznych, psychicznych, przebytych zakażeń oraz występowanie innych chorób w organizmie.

Fibromialgię stwierdza się u 2-4% populacji, 8-krotnie częściej schorzenie to występuje u kobiet. Najczęściej pojawia się pomiędzy 35. a 55. rokiem życia, ryzyko zachorowania na tę chorobę wzrasta wraz z wiekiem.

Leczenie fibromialgii

Skuteczne leczenie fibromialgii opiera się głównie na wdrożeniu odpowiednio dobranej farmakoterapii (leki: przeciwbólowe, przeciwdepresyjne, przeciwpadaczkowe, rozluźniające mięśnie). W praktyce klinicznej kładzie się również silny nacisk na różne formy leczenia niefarmakologicznego, które przede wszystkim pomagają przywrócić choremu optymalną sprawność a także wspomóc go w radzeniu sobie z uciążliwymi objawami choroby.

Znaczenie rehabilitacji w fibromialgii
Fizjoterapia

Postępowanie fizjoterapeutyczne z chorymi cierpiącymi na fibromialgię jest bardzo ważnym elementem wspomagającym całościowy program leczenia pacjenta. Należy uwzględnić w nim różnorodność objawów choroby. Ćwiczenia ruchowe obniżają napięcie i łagodzą ból, zmniejszają sztywność mięśni oraz stawów, a w konsekwencji przywracają prawidłową ruchomość w stawach.

Plan ćwiczeń ruchowych powinien być dobierany indywidualnie do stanu zdrowia konkretnego pacjenta uwzględniając również jego aktualną kondycję fizyczną oraz zmniejszoną tolerancję wysiłku, która jest tak charakterystyczna w tej chorobie). Istotną kwestią jest aby pacjent z fibromialgią nie przemęczał się podczas wykonywania ćwiczeń, powinny być one o niskiej lub umiarkowanej intensywności z możliwością odpoczynku w trakcie treningu. W innym przypadku może dojść do nasilenia objawów.

Szczególnie zalecaną formą ruchu dla osób z fibromialgią jest: jazda na rowerze stacjonarnym, trening marszowy, nordic walking, łagodne ćwiczenia ogólnousprawniające, zajęcia rytmiczno-taneczne, ćwiczenia w środowisku wodnym, ćwiczenia równoważne i proprioceptywne. Ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia relaksacyjne, poizometryczna relaksacja mięśniowa oraz masaż również znajdują uzasadnione zastosowanie w zwalczaniu niektórych objawów fibromialgii. Pamiętać należy, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa nie tylko na ciało ale również na stan psychiczny chorego. Regularny ruch nie tylko poprawia nastrój, ale również redukuje współwystępujący z tą chorobą wysoki poziom lęku, poprawia jakość snu a co z tym nieodłącznie związane podnosi ogólną jakość życia chorych dotkniętych fibromialgią.

Zabiegi fizykalne

Pacjentom z fibromialgią rekomenduje się wykonywanie zabiegów fizykalnych, które mają istotne znaczenie w normalizacji napięcia mięśniowego oraz w silnym działaniu przeciwbólowym. W sposób szczególny zaleca się zabiegi z zakresu światłoterapii elektroterapii czy magnetoterapii. Ultradźwięki, fala uderzeniowa czy laser biostymulacyjny również mają duże znaczenie terapeutyczne w zmniejszaniu objawów fibromialgii. Jako konkretne działanie przeciwbólowe szczególnie polecana jest przezskórna elektryczna stymulacja nerwów (prądy TENS). W rehabilitacji osób z fibromialgią uzasadnienie znajdują zabiegi hydroterapii w postaci kąpieli, hydromasażu czy wirówek. Uporczywe dolegliwości bólowe pomogą zmniejszyć zabiegi ciepłolecznicze a także krioterapia ogólna czy też miejscowa. Duże znaczenie w walce z uciążliwymi objawami fibromialgii ma leczenie uzdrowiskowe. Zabiegi, zwłaszcza z wykorzystaniem siarki i borowiny, w znacznym stopniu mogą przynieść ulgę w odczuwaniu przewlekłego bólu jaki niesie ze sobą ta choroba.

Centrum Rehabilitacji Swoszowice posiada doświadczoną kadrę specjalistów z dziedziny fizjoterapii oraz bogatą bazę zabiegową (fizykoterapia, hydroterapia, kinezyterapia, balneoterapia). Ponadto różnorodność zabiegów jakie oferujemy pozwala na wdrożenie intensywnej kuracji, która szybko przyniesie zamierzone efekty terapeutyczne w walce z objawami fibromialgii.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą zabiegową!

Źródło zdjęcia: Designed by Freepik.com