Zabiegi borowinowe

Kąpiel w zawiesinie borowinowej

Okład borowinowy APS

Borowina, zwana również "czarnym złotem" jest naturalnym surowcem, który powstał w wyniku humifikacji obumarłej roślinności bagiennej (mchów, paprotników, roślin nasiennych) w wilgotnym środowisku, obfitującym w beztlenowe i tlenowe bakterie. Polska borowina występuje głównie w północnym i południowym pasie kraju. Zawiera ponad 90% składników organicznych i jest jedną z najlepszych w Europie.

Właściwości borowiny
W balneoterapii borowina jest wykorzystywana dzięki właściwościom:
1. cieplnym; surowiec ten ma dużą pojemność cieplną i małe przewodnictwo co sprzyja równomiernemu, stopniowemu głębokiemu przegrzewaniu tkanek poddanych zabiegowi. Ciepło zwiększa przemianę materii, działa przeciwzapalnie, zmniejsza dolegliwości bólowe i napięcie mięśniowe.
2. mechanicznym; warstwa borowiny poprzez delikatny nacisk sprzyja poprawie odpływu chłonki z przestrzeni międzykomórkowych oraz sprzyja wchłanianiu wysięków zapalnych.
3. sorpcyjno-wymiennikowym, które decydują o specyfice działania bakteriobójczego i bakteriostatycznego oraz przeciwzapalnego. Mechanizm ten polega na aktywnej wymianie jonów i sorpcji składników organicznych z borowiny do skóry i ze skóry do maski borowinowej. Przenikanie substancji ułatwione jest dzięki rozpulchniającemu działaniu saponin i kwasów humusowych. Produkty przemiany materii wydalane są wraz z potem i absorbowane przez kwasy huminowe zawarte w borowinie. Przekazywane do skóry składniki działają regenerująco na uszkodzone tkanki, między innymi aktywując naturalne procesy biochemiczne.

Wskazania do leczenia:

• Choroba zwyrodnieniowa stawów
  • Zmiany pourazowe narządu ruchu
  • Zapalenia stawów
  • Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa
  • Artropatia dnawa
  • Dyskopatia i zwyrodnienie kręgosłupa
  • Rwa kulszowa i ramienna
  • Niedowłady i przykurcze mięśniowe
  • Polineuropatia cukrzycowa

W naszym Centrum Rehabilitacji z użyciem borowiny wykonujemy:

Okład borowinowy APS - zabieg polega na obłożeniu wyznaczonego przez lekarza miejsca odpowiednio przygotowanym okładem z borowiny. Czas trwania zabiegu: 10 minut.

Kąpiel w zawiesinie borowinowej - 10-cio minutowe zanurzenie ciała (do połowy klatki piersiowej, poniżej linii serca) w mieszaninie wody i borowiny.

Zawijanie borowinowe - specjalnie przygotowany okład z borowiny nagrzanej do temperatury 40°C, w który zawijana jest odpowiednia okolica zabiegowa pacjenta.