Zerwanie ścięgna Achillesa

Zerwanie ścięgna Achillesa – jak może do niego dojść?

Ścięgno Achillesa (ścięgno piętowe) to dystalne ścięgno mięśnia trójgłowego łydki, a potocznie brzuchatego. Rozpoczyna się w 1/3 podudzia i przyczepia się do guza piętowego. Umożliwia zgięcie podeszwowe stopy.

Jest to najsilniejsze ścięgno człowieka. U dorosłego ma długość ok. 15 cm. Jeżeli nie jest zmienione chorobowo, to wówczas nie jest w stanie przerwać się pośrednio. Do uszkodzenia może dojść jedynie w wyniku miejscowego urazu z przecięcia.

Uszkodzenie ścięgna Achillesa

Do uszkodzenia ścięgna Achillesa w mechanizmie pośrednim, to znaczy w chwili rozpoczęcia biegu, stąpnięcia na schód przodostopiem, dochodzi tylko w przypadku jego zmian przewlekłych typu zapalenia z przeciążenia i zwyrodnienia.

Uszkodzenia mogą być częściowe, czyli naderwanie i całkowite, czyli zerwanie. Oba charakteryzują się:

ostrym bólem w chwili urazu,

– ograniczeniem lub niemożnością chodu,

– ograniczeniem lub niemożnością ruchu zgięcia podeszwowego stopy w stawie skokowym,

– niemożnością stania na palcach.

– obrzękiem w miejscu uszkodzenia na tylnej powierzchni podudzia,

– czasami pojawia się krwiak śródtkankowy i podskórny,

– w uszkodzeniach całkowitych wyczuwalna jest przerwa na przebiegu ścięgna.

Zerwanie ścięgna Achillesa
Infografika – Zerwanie ścięgna Achillesa. Autor: Centrum Rehabilitacji Swoszowice

Objawy i rozpoznanie

Objawem uszkodzenia ścięgna Achillesa jest dodatni objaw Tomasa, a mianowicie przy klęczeniu na kozetce z wystającą stopą ucisk przez badającego na mięsień brzuchaty (na łydkę) kciukiem i palcami nie powoduje zgięcia podeszwowego stopy.

Rozpoznanie uszkodzenia ścięgna Achillesa stawia się po badaniu klinicznym. Przy częściowych uszkodzeniach, żeby stwierdzić zakres i rozmiar uszkodzenia włókien ścięgna wykonuje się badanie USG.

Leczenie i rehabilitacja

Leczeniem z wyboru jest leczenie operacyjne zeszycia ścięgna Achillesa.

Po operacji obowiązuje unieruchomienie kończyny obejmujące staw skokowy i kolanowy w ustawieniu stopy w zgięciu podeszwowym do 6-8 tygodni. Po zdjęciu unieruchomienia rozpoczyna się intensywną rehabilitacje, która powinna trwać minimum 4-6 tygodni.

Naderwania niewielkiej liczby włókien ścięgna Achillesa mogą być leczone zachowawczo czasowym unieruchomieniem, a następnie rehabilitacją z zabiegami fizykalnymi przeciwzapalnymi typu pole magnetyczne małej częstotliwości, ultradźwięki, prądy diadynamiczne, laser, masaż wirowy.

W obu przypadkach wskazana jest również rehabilitacja uzdrowiskowa.

W naszym Centrum Rehabilitacji oferujemy pełną gamę zabiegów, które stosowane są w rehabilitacji po zerwaniu ścięgna Achillesa. Sprawdź nasze pakiety zabiegów.