Terapia indywidualna w pytaniach i odpowiedziach

Terapie indywidualne - spersonalizowana rehabilitacja w Krakowie

Czym różni się terapia indywidualna od klasycznej rehabilitacji? Ile powinna trwać terapia, aby miała sens? Czy terapia indywidualna jest dla mnie? Na te i inne najczęstsze pytania naszych pacjentów dotyczące terapii indywidualnej odpowiada lekarz Centrum Rehabilitacji Swoszowice dr Piotr Paluch, ortopeda i traumatolog, specjalista rehabilitacji medycznej.

Doktorze, wielu naszych pacjentów nurtuje co to właściwie jest terapia indywidualna. Czy jest doktor w stanie przybliżyć nam tą kwestię?

Terapia indywidualna to procedury lecznicze dobierane indywidualnie dla każdego pacjenta w zależności od jego problemów chorobowych. Kwintesencją rehabilitacji jest połączenie zleconych przez lekarza rehabilitacji ćwiczeń ruchowych z wspomagającą rolą zabiegów fizykoterapeutycznych. W przypadku terapii indywidualnej kwestia ta jest rozbudowana nie tylko o indywidualny dobór procedur leczniczych. Ważne jest tu także spersonalizowane podejście w trakcie ich wykonywania.

Co dokładnie ma doktor na myśli?

Głównymi cechami terapii indywidualnej w rehabilitacji jest to, że fizjoterapeuta wg zaleceń lekarza określa plan terapii i dobiera określone  metody ćwiczeń oparte na naukowych podstawach z patofizjologii (nauki o mechanizmach powstawania, charakteru zmian patologicznych i przebiegu chorób – przyp. red.). W zależności od stwierdzanych dysfunkcji i problemów medycznych fizjoterapeuta prowadzi terapię jedną metoda lub łącząc elementy różnych metod. Jeżeli tego wymaga założony plan leczenia wspomagająco stosowane są metody ćwiczeń tradycyjnych-przyrządowych. Można powiedzieć, że terapia indywidualna w rehabilitacji jest od początku do końca spersonalizowana, wykorzystująca najnowocześniejsze metody fizjoterapeutyczne.

Myślę, że wielu naszych pacjentów nadal zadaje sobie pytanie – czym taka terapia różni się od tradycyjnej rehabilitacji.

Terapia indywidualna w rehabilitacji od tradycyjnej rehabilitacji  różni się przede wszystkim podejściem całościowym do dysfunkcji pacjenta. Wykorzystujemy przede wszystkim metody terapii manualnej i metody neurofizjologiczne, korygujemy terapię w miarę postępu rehabilitacji. Tradycyjna rehabilitacja jest natomiast oparta jest na ćwiczeniach ruchowych poszczególnych stawów lub mięśni mających na celu poprawę ich sprawności ruchowej.

Dla kogo przede wszystkim przeznaczona jest terapia indywidualna?

Wskazaniami do terapii indywidualnej są dysfunkcje i zespoły bólowe mięśni  i stawów obwodowych oraz kręgosłupa. Dochodzi do nich po przeciążeniu, po urazach i po operacjach narządu ruchu z przykurczami mięśni i stawów. Wskazaniem są też zespoły bólowe zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa, zespoły bólowe dyskopatyczne i w przebiegu przepuklin jader miażdżystych krążków międzykręgowych kręgosłupa w odcinkach szyjnym, piersiowym i lędźwiowym – również przebiegające z objawami nerwobólu (tzw. rwa).

Co możemy osiągnąć decydując się na ten konkretny rodzaj terapii?

Celem terapii jest działanie przeciwbólowe, rozciągające i wzmacniające mięśni. Udaje się także uzyskać równowagę mięśniową, prawidłowy zakres ruchu w stawach obwodowych i kręgosłupa. Terapia ma też na celu przywrócenie pełnej sprawności ruchowej i wydolności narządu ruchu do bezproblemowego pokonywania przeciążeń  podejmowanych podczas aktywności fizycznej związanej ze sportem czy wykonywaną pracą.

Ile powinna trwać terapia, aby te cele osiągnąć?

Terapia indywidualna powinna trwać minimum godzinę i zalecamy, aby prowadzić  ją codziennie lub co drugi dzień, ale nie rzadziej, przez minimum 10 dni. Z racji indywidualnego podejścia potrzebny okres terapii może okazać się dłuższy w zależności od rodzaju dysfunkcji i charakteru choroby.

Jak często możemy korzystać z terapii indywidualnej?

W chorobach i dysfunkcjach narządu ruchu nawracających powinno się poddawać terapii indywidualnej przy każdym zaostrzeniu.

A czy możemy w przypadku terapii indywidualnej mówić o profilaktyce?

Terapię indywidualna można stosować profilaktycznie np. 2 razy do roku. Wówczas celem jej jest zapobieżenie nawrotom dysfunkcji narządu ruchu i przygotowanie na podejmowanie przeciążeń związanych z praca lub sportem.

Doktorze czyli mamy rozumieć, że terapia indywidualna, dzięki swojemu spersonalizowaniu i kompleksowemu podejściu nadaje się dla każdego?

Tak, a szczególnie polecamy ją tym, którzy na co dzień borykają się z bólem i dysfunkcjami narządu ruchu. Którzy nie tylko chcą się go pozbyć, ale także zmienić swoje dotychczasowe nawyki i uzyskać od fizjoterapeuty wskazówki co do dalszego postępowania.

W naszym Centrum Rehabilitacji oferujemy specjalnie przygotowaną terapię indywidualną. Celem rehabilitacji jest:

– działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwobrzękowe, przeciwwysiękowe,

– odtworzenie czucia głębokiego,

– uzyskanie prawidłowego zakresu ruchu w stawie,

– odzyskanie prawidłowej siły i odbudowa masy mięśniowej,

– chodzenie bez przyrządów i ortez,

– powrót do normalnej sprawności ruchowej.