Smartfonowa szyja

Czy znasz pojęcie smartfonowa szyja? To coraz częstsza przypadłość osób długotrwale korzystających z nowoczesnych technologii, w szczególności telefonii komórkowej. Współczesny telefon to bowiem nie tylko narzędzie do rozmowy z bliskimi osobami, ale coraz częściej źródło informacji, rozrywki i wsparcie w codziennych licznych zadaniach, chociażby takich jak planowanie dnia, opłacanie rachunków czy zakupy. W efekcie często spędzamy na jego użytkowaniu nawet kilka godzin dziennie, zazwyczaj w pozycji nie sprzyjającej zdrowiu naszego kręgosłupa.

Czym właściwie jest szyja smartfonowa?

Pojęciem szyja smartfonowa określa się zespół dolegliwości bólowych pojawiających się w obrębie karku, barków i przestrzeni między łopatkami, wynikających z ciągłego pochylania głowy. Oczywiście dotyczy ona nie tylko użytkowników telefonów komórkowych. Może dotknąć każdego korzystającego ze smartfonów, tabletów, laptopów i komputerów stacjonarnych bez względu na wiek. Przyczyną dolegliwości jest długotrwałe przesiadywanie w niewłaściwej pozycji. W efekcie prowadzi ono do przeciążenia partii mięśni i powstania silnego napięcia wywołującego ból.

Jakie są objawy smartfonowej szyi?

Do najbardziej rozpoznawalnych objawów smartfonowej szyi należą:

– nawracające dolegliwości bólowe w okolicach karku i obręczy barkowej, a także łopatek,

– przewlekłe bóle głowy,

– mrowienie i drętwienie rąk.

Można także zaobserwować:

–  przyjmowanie coraz bardziej zgarbionej postawy,

– problemy z oddychaniem pełną piersią,

– napięcie i skrócenie mięśni szyi.

Jak leczyć smartfonową szyję?

Doraźną pomoc w razie wystąpienia objawów smartfonowej szyi mogą przynieść chłodne okłady czy stosowanie maści lub olejków na rozluźnienie mięśni.  Są to jednak szybkie metody złagodzenia bólu, które nie przyniosą długotrwałych rezultatów.

Podstawą leczenia zespołu szyi smartfonowej jest rehabilitacja. Wykwalifkowany fizjoterapeuta nie tylko dostrzeże mniej widoczne dla oczu objawy, ale poprzez zastosowanie terapii manualnej czy masażu pomoże zniwelować dolegliwości bólowe. Zwróci również uwagę na właściwą higienę korzystania z urządzeń elektronicznych, aby problem nie nawracał w przyszłości.

Odpowiednio wcześnie podjęta współpraca z fizjoterapeutą może nie tylko poprawić funkcjonalność i zakres ruchowy szyi, ale przede wszystkim zapobiec dalszym zmianom zwyrodnieniowym.

Profilaktyka

W walce z wystąpieniem objawów smartfonowej szyi najważniejsza jest profilaktyka.

1. Po pierwsze ogranicz korzystanie ze smartfona. Unikaj kilkugodzinnych sesji scrollowania Internetu czy mediów społecznościowych, zwłaszcza w jednej pozycji.  Rób dłuższe przerwy.

2. Pilnuj, aby ekran urządzenia znajdował się na wysokości oczu. Unieś telefon do góry, postaw monitor na podstawce lub książce. Dzięki temu nie będziesz pochylać głowy podczas korzystania ze sprzętu.

3. Pamiętaj o wykonywaniu ćwiczeń nadgarstków i szyi.

4. W czasie wolnym wybieraj aktywność fizyczną wzmacniającą mięśnie ramion, pleców, szyi i kończyn np. spacery, pływanie, pilates.

Bez wątpienia smartfonowa szyja jest przypadłością XXI wieku. Nowoczesne technologie, choć ułatwiają nam życie, muszą być przez nas stosowane z umiarem i odpowiedzialnie, jeśli nie chcemy aby odbiło się to na naszej formie i zdrowiu. Jeżeli aktualnie odczuwasz dolegliwości bólowe związane z korzystaniem ze smartfona nie czekaj, aż sytuacja jeszcze się pogorszy i skorzystaj z porady fizjoterapeuty.

Źródło zdjęcia: Image by 8photo on Freepik.com